مطالعه عوامل موثر بر صادرات برنج استان گیلان بر اساس مدل الماس پورتر

شرایط تقاضای داخلی[1]

شرایط تقاضای داخلی، ماهیت و چگونگی تقاضا را در بازارهای داخلی مشخص می کند. اندازه و رشد تقاضا در رقابت‌پذیری تأثیر به‌سزایی دارد. پورتر معتقد می باشد که وجود بازار داخلی بزرگ و در حال رشد، موجب تشویق سرمایه‌گذاران برای توسعه‌ی فن‌آوری و بهبود بهره‌گیری گردیده و این مسأله به عنوان مزیت رقابتی برای آن ملّت به شمار می رود. پیش روی بازارهای داخلی کوچک که دارای رشد پائینی هستند، شرکت‌ها و صنایع را تنها به دنبال فرصت‌های صادراتی می‌کشاند. تطبیق شاخص مذکور با هدف مقاله که همانا تحلیل ابعاد متفاوت صنعت در استان می باشد، دو کارکرد متفاوت از این عامل را ارائه می‌دهد. نخست، وضعیت تقاضای محصولاتِ تولیدی در استان مورد مطالعه قرار می‌گیرد و در گام بعد، اندازه تقاضای سرمایه‌گذاران برای حضور در استان تحلیل می گردد.

1-5-2. عوامل مرتبط و پشتیبان[2]

صنایع مرتبط و طرفداری‌کننده می‌تواند شامل تأمین‌کنندگان مواد اولیه یا تجهیزات و ابزارآلات، توزیع‌کنندگان و فروشندگان، سیستم‌های توزیع محصول، موسسات تحقیقاتی، سرویس‌های مالی مانند بانک‌ها و بورس اوراق بهادار، سیستم‌های حمل و نقل، دانشگاه‌ها، مراکز و موسسات تحقیقاتی و صنعتی می‌باشد(پورتر، 1990).

[1] Domestic demand conditions

[2] Related factors and Supporter

سوالات یا اهداف پایان نامه :

1.  شناسایی  عوامل مختلف موثر بر صادرات برنج گیلان.

  1. کمک به سیاستگذاری های مناسب در زمینه توسعه صادرات برنج استان گیلان.
  2. کمک به افزایش سطح صادرات محصولات کشاورزی بویژه برنج استان گیلان و به تبع آن کاهش نرخ بیکاری ، تامین درآمد ارزی و رشد و توسعه کشور.

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید

لینک متن کامل پایان نامه رشته مدیریت با عنوان : مطالعه عوامل موثر بر صادرات برنج استان گیلان بر اساس مدل الماس پورتر با فرمت ورد