مطالعه کارایی درونی مدارس کاردانش شهر اهواز در سال تحصیلی

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید

: تعریف کارایی وشاخصهای آن درنظام آموزشی

 

2-10- تعریف کارایی

کارآیی مربوط به اجرای درست کارها می باشد؛ یعنی تصمیماتی که با هدف کاهش هزینه‌ها، افزایش مقدار تولید و بهبود کیفیت محصول اتخاذ می شوند.  کارآیی عبارت می باشد از نسبت بازده واقعی به دست آمده به بازدهی استاندارد و تعیین شده (مورد انتظار) یا نسبت مقدار کاری که انجام می گردد، به مقدار کاری که بایستی انجام گردد (رضائیان، ۱۳۸۶).

کارایی[1]، مقایسه نهاده ها[2]  و ستانده های[3]  مرتبط با آنها می باشد(عزیززاده، 1379).

کارایی با هدف گردآوری اطلاعات جهت بهبود برنامه ریزی و در نتیجه بهبود کیفیت مدارس و جامعه در سطوح ملی، منطقه ای و محلی انجام می شود. کارایی اندازه نتایج به دست آمده را در ازای هزینه های مصرف شده اندازه گیری می کند (مشایخ، 1379).

 

2-11- سابقه کارایی

نخستین سابقه و مدارک مربوط به کارسنجی به سال 1760 میلادی بر می گردد؛ زمانی که یک فرانسوی به نام ژان برونه[4] مطالعه‌هایی در مورد عملیات انجام شده در ساخت سنجاق برای اصلاح فعل و انفعالات آن انجام می‌داد. حتی صد سال قبل از مدیریت علمی نیز صاحبان صنایع فرانسه و انگلیس برای تعیین استانداردهای عملکرد (کارآیی) و اصلاح فعل و انفعالات، از نوعی اندازه‌گیری کار بهره گیری می‌کردند. با شروع دوره نهضت مدیریت علمی در اوایل سالهای 1900 میلادی، فردریک تیلور[5]، فرانک[6] و لیلیان گیلبریث[7]، به مقصود افزایش کارآیی کارگران درمورد تقسیم کار، بهبود شرایط کار و تعیین زمان استاندارد کار (سنجش کارآیی)، مطالعاتی را انجام دادند. (ابطحی،1372 ص 23) .

 

2-12- کارایی ازنظرصاحبنظران

‌2-12-1- کارایی ازنظر فردریک تیلور (نظریه مدیریت علمی).

تیلور هنر مدیریت را به‌ عنوان ابزار شکل ‌دهنده ارتباط بین مدیران و کارگران مورد ملاحظه قرار داد.

تیلور عوامل زیر را موجب کارایی بیشتر می‌داند :

– تقسیم کار مبتنی بر تخصصی‌ کردن وظیفه‌ها؛

– کارکنان قدرتمندی که برای موقعیتهای سخت استخدام شده‌اند؛

[1] – Efficiency

[2] – Inputs

[3] – Outputs

[4] – Jean Brone

[5] – Tailor

[6] – Frank

[7] – Lillian Gilbrith

سوالات یا اهداف پایان نامه :

اهداف کلی پژوهش

این پژوهش به دنبال آن می باشد تا از طریق موارد ذیل، کارایی درونی هنرستانهای کاردانش شهر اهواز را اندازه گیری کند :

  • اندازه گیری میانگین طول دوره تحصیل (مقصود مدت زمانی می باشد که دانش آموز در مدرسه حضور دارد تا دیپلم بگیرد).
  • محاسبه نسبت اتلاف (نسبت درونداد به برونداد واقعی یا نسبت درونداد به برونداد ایده آل می باشد).
  • اندازه گیری ضریب کارایی (بازدهی).
  • محاسبه نسبت هنرجویان به هنرآموزان.
  • محاسبه نسبت هنرجویان به مساحت کارگاههای موجود ومقایسه آن با استانداردهای آموزشی.

و بالاخره ارتباط بین اندازه کارایی درونی هنرستانهای کاردانش با کادر آموزشی، منطقه محل تحصیل، امکانات آموزشی، نوع رشته و جنسیت مورد مطالعه قرارگیرد.

1-4-2- اهداف کاربردی پژوهش

  • ارائه روشهایی برای ارتقاء کارایی درونی مدارس کاردانش در شهر اهواز.
  • ارائه پیشنهاداتی جهت متناسب شدن امکانات آموزشی با نوع مهارتهای کاردانش.
  • تعیین راهکارهایی برای به وجود آمدن زمینه های اشتغال در بیرون از فضای آموزشی جهت به اشتغال در آوردن نیروهایی که مهارت مورد نیاز بازار را فرا گرفته اند.
  • ارائه راه حلهایی برای افزایش مهارتهای تدریس کادر آموزشی و توجیه سایر مسؤلین مدرسه در خصوص اهداف اصلی شاخه کاردانش.
  • ارائه روشهایی به مقصود افزایش کارایی درونی آموزشهای مهارتی مدارس کاردانش شهر اهواز از نظر ارتباط بین نوع رشته و جنسیت.
  • متناسب سازی شاخصهای معمول در محاسبه کارایی درونی با ویژگیهای آموزشهای کاردانش شهر اهواز.

لینک متن کامل پایان نامه رشته مدیریت با عنوان : مطالعه کارایی درونی مدارس کاردانش شهر اهواز در سال تحصیلی  با فرمت ورد